etusivu
uutisettapahtumakalenterihallitus, yhteystiedotnäin me toimimmeprojektitNamibia-tietouttalinkkejä

Suomi-Namibia-Seura ry:n tarkoituksena on seuran sääntöjen mukaan "toimia suomalaisten ja namibialaisten välisenä ystävyysyhdistyksenä ja tukea keskinäistä kanssakäymistä yhteiskunnallisella, taloudellisella ja kulttuurin alalla". Keskeisenä tavoitteena on ylläpitää ja lisätä Namibia-tietämystä Suomessa sekä osallistua oman projektin välityksellä kehitysyhteistyöhön. Vuonna 1974 perustettu Suomi-Namibia Seura on suurin Afrikka-ystävyysseura Suomessa.

Suomi-Namibia-Seuran säännöt

Tiedotus- ja julkaisutoiminta

Seura julkaisee vuosittain 3-4 jäsentiedotetta, joiden avulla jäsenistöä informoidaan seuran toiminnasta sekä Namibiaan liittyvistä ajankohtaisista asioista. Seura pyrkii tekemään tunnetuksi myös suomalaista Namibia-tutkimusta. Suomalaisten Namibia-tietoutta on pyritty lisäämään myös omien kotisivujen ja toimivien mediasuhteiden avulla. Tiedotusvälineille tarjotaan Namibia-aiheisia juttuvinkkejä.

Vuonna 2004 ilmestyi Namibialaisen ruoan keittokirja, ja 2005 ilmestyi Välähdyksiä Namibian itsenäistymisestä, joka kertoo yksittäisten suomalaisten kokemuksista Namibian yli kolmekymmentä vuotta kestäneissä itsenäistymispyrkimyksissä ja tuskallisen vapaustaistelun aikana.

Olemme Facebookissa ja sivumme ovat http://www.suominamibiaseura.fi

Kehitysyhteistyö

Suomi-Namibia-Seura on koko toimintansa ajan tukenut erilaisia kehitysyhteistyöhankkeita. Ennen Namibian itsenäistymistä hankittiin lääkkeitä ja tarvikkeita Kwanza Sulin pakolaisleirille ja Pohjois-Namibian sairaaloihin. 1990-luvulla muun muassa osallistuttiin Espoon Namibia-toimikunnan Vihreään Namibiaan -projektiin (metsänistutuskampanja), tuettiin ndonga-englanti-sanakirjan julkaisemista ja Nakambale-museon perustamista Pohjois-Namibian Olukondaan. Vuonna 1996 alkoi Opuwossa ompelimoprojekti, joka jatkui vuoteen 2002 asti. Tuona aikana projekti laajeni, ja syntyi Kunene Craft Centre -käsityökeskus ja sen yhteydessä toimiva lounaskahvila. Tämänhetkisen hankkeemme tavoitteena on kehittää Namibian peruskoulujen käsityö- ja taidekasvatusta.

Tapahtumat

Suomi-Namibia-Seuran vuoden kohokohta on Namibian itsenäisyyspäivä, jota on juhlittu näyttävästi vuodesta 1990 eli maan itsenäistymisestä lähtien. Maaliskuun 21. päivänä pidettävään itsenäisyyspäivän juhlaan kutsutaan vieraita sekä Suomesta että Namibiasta. Juhla on avoin myös muille Namibian ystäville.

Osallistumme vuosittain mm. Matkamessuille, Suomen Lähetysseuran vuosijuhlille, sekä Maailma kylässä -festivaaliin.

Yhteistyö muiden järjestöjen kanssa

Suomi-Namibia-Seuralla oli lämpimät suhteet Namibiassa vuoden 1997 lopulla perustetun sisarjärjestön, Namibia-Suomi-Seuran kanssa, kunnes se lopetti toimintansa. Suomessa yhteistyö on tiivistä erityisesti Oulun toimintaryhmämme, Fingon ja Ystävyysseurojen liitto ry:n kanssa. Seuralla on myös edustajansa näiden järjestöjen hallinnossa. Vuosien varrella suhteet Tukholmassa ja nyttemmin Helsingissäkin toimivaan Namibian suurlähetystöön sekä Windhoekissa toimivaan Suomen suurlähetystöön ovat muodostuneet läheisiksi. Myös Namibian kunniakonsulit Risto Elomaa ja Timo Palander jäseninämme tuovat panoksensa yhteiseen työhön. Koska suomalainen lähetystyö on ollut Namibiassa pitkäaikaista, tärkeäksi yhteistyökumppaniksi on tullut myös Namibian evankelis-luterilainen kirkko (ELCIN) (Suomen Lähetysseuran välityksellä).

Jäsenistö

Suomi-Namibia-Seuralla on noin 600 jäsentä. Jäsenet edustavat eri elämänalueita, mutta heitä yhdistää kiinnostus Namibiaa kohtaan. Seura pitää yhteyttä jäsenistöönsä lähinnä jäsentiedotteiden sekä erilaisten tapahtumien avulla. Kaikki jäsenet kutsutaan säännöllisesti seuran vuosi- ja kevätkokouksiin.

Seuran vuosijäsenmaksu vuonna 2024 on 25 EUR, opiskelijoilta 15 EUR. Yhteisö- ja kannatusjäsenet ovat myös tervetulleita.

Jos olet kiinnostunut liittymään seuran jäseneksi:

1) Ilmoita nimesi ja osoitteesi joko sähköpostitse (suominamibiaseura@gmail.com) tai postitse (Suomi-Namibia-Seura ry, Rauhanasema, Veturitori, 00520 Helsinki).

2) Maksa jäsenmaksu seuran tilille FI48 8000 1970 1254 81 viitteellä 31697. Jos maksajan nimi on eri, merkitse viestikenttään oma nimesi.

Maksun suoritettuasi Sinut lisätään seuran jäsenrekisteriin ja alat saada jäsenpostia.

Tervetuloa mukaan jäseneksi!

Yhteystietojesi päivittämistä varten ota yhteyttä sähköpostitse tai kirjeellä kuten liittyessäkin.