etusivu
uutisettapahtumakalenterihallitus, yhteystiedotnäin me toimimmeprojektitNamibia-tietouttalinkkejä
  Ompelimo Opuwoon

Opuwo sijaitsee Namibian luoteisosan Kaokomaassa. Alue on harvaan asuttu ja toimeentulomahdollisuudet ovat karuista olosuhteista johtuen heikot. Perinteisesti ovat alueella asuvat himbat, hererot ja dhimbat harrastaneet karjanhoitoa, mutta 1980-luvulla kuivuus ja sota ajoi köyhtynyttä väestöä alueen ainoaan kaupunkiin Opuwoon. Opuwossa on hallintovirastoja, muutama kauppa, peruskoulu ja keskikoulu, pari kirkkoa. Vantaan seurakuntien ja Opuwon luterilaisen seurakunnan välille syntynyt yhteys toi esille Opuwon naisten heikot toimeentulomahdollisuudet ja niinpä vuonna 1996 käynnistettiin ompelimoprojekti.

Hanke on rahoitettu seuran jäsenistön keräysvaroin, Vantaan Namibiayhdistyksen t-paitamyynnin tuottoina ja Suomen valtion kehitysyhteistyöosaston tuella. Hankkeen kustannusarvio vuosina 1996 - 1997 oli 200.000 markkaa, josta 139.000 markkaa kyt-varoja. Vuonna 1998 on kustannusarvio 100.000 markkaa, josta 80 % saadaan valtiolta ja 20.000 kerätään omarahoitusosuutena.

Auli Virtanen on toiminut vv. 1996-97 vuoden ajan ja Inkeri Huhtamaa kuuden kuukauden ajan Opuwossa opettajina. Auli lähtee jälleen tammikuussa 1998 puolen vuoden ajaksi. Vuonna 1997 osallistui perus- ja jatkokursseille sekä opettajavalmennukseen yhteensä 50 naista. Oppitunteja oli yhteensä 168. Perusursseilla annettiin valmiuksia vaatteen kaavan valintaan, leikkaamiseen ja ompeluun, jatkokursseilla myös tuotesuunnitteluun, kankaan painantaan, kirjontaan jne. Kursseilla valmistettiin pukuja, housuja, paitoja, alusvaatteita ja kasseja. Vuonna 1998 on tarkoitus antaa myös markkinointi- ja kirjanpito-opetusta.

Hankkeeseen voi Suomessa osallistua lahjoittamalla varoja Suomi-Namibia-Seuran keräystilille 800014-1371563. Apusi menee varmasti perille. Hankkeen hallintokustannukset ovat hyvin pienet (pankkikuluja, postimaksuja ymv.)

Suomi-Namibia-Seuran tiedotuslehdessä kerrotaan hankkeen edistymisestä. Seurasta saa myös Kaokomaan aluetta ja projektia koskevaa esitettä.

Kuvia

Opuwolaisia lapsia

Vantaan seurakuntien lahjoittama luterilainen kirkko Opuwossa

[ takaisin projektit-sivulle ]